Dla każdego rodzica zdrowie jego dziecka jest najważniejsze. Zrobi wszystko, aby dziecku niczego nie zabrakło. Do prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje wielu czynników. Znajdują się wśród nich np. spokojny dom, szczęśliwi rodzice, poczucie bezpieczeństwa i miłości. Te czynniki znacząco wpływają na rozwój psychiczny każdego dziecka. Jednak aby dziecko w pełni dobrze się rozwijało, musi mieć odpowiednią dietę. 

Co powinno jeść dziecko?

Zdrowie dziecka zależy bezpośrednio od tego, co ma na talerzu. Instytut Żywności i Żywienia w swoich badaniach wykazuje, że dieta dzieci jest bardzo uboga w składniki odżywcze. Na dziecięcym talerzu znajduje się za mało warzyw i owoców, które są podstawą prawidłowej i zbilansowanej diety. Dbałość o zdrową dietę jest gwarancją dobrej formy zarówno teraz, jak i w przyszłości. Aktualne prognozy przewidują, że dzieci będą coraz częściej zapadać na różnego rodzaju choroby, między innymi na cukrzycę, nowotwory, schorzenia układu krążenia  oraz depresje. 

Z pewnością wszyscy rodzice marzą o tym, aby ich pociechy miały zdrowe i szczęśliwe dzieciństwo. Dane IŻŻ pokazują, że bardzo duża liczba dzieci cierpi na nadwagę, otyłość, niedowagę lub różnego rodzaju niedobory. W konsekwencji tych schorzeń dzieci mają poważne problemy zdrowotne. 

Do prawidłowego rozwoju dziecko potrzebuje różnorodnej diety z dużą zawartością warzyw i owoców. Ich obecność w codziennym jadłospisie pozwala prawidłowo funkcjonować całemu organizmowi. Według IŻŻ dieta dla dzieci w Polsce zawiera niewielki udział warzyw i owoców. Dlatego tak ważne jest, aby dieta dla dzieci zawierała odpowiednią ilość składników odżywczych zawartych w owocach i warzywach oraz innych produktach żywnościowych takich jak: nabiał, jaja, zdrowe tłuszcze. Niezbędna do dobrego zdrowia dziecka jest także odpowiednia, dzienna dawka ruchu. Jeśli w dzieciństwie dziecko zostanie nauczone zdrowych nawyków, zaprocentuje to z pewnością w przyszłości i uchroni je przed różnego rodzaju chorobami.

Jak powinna wyglądać zdrowa dieta dla dziecka?

Zdrowy posiłek z pełnowartościowych porduktów

Dieta dla dziecka powinna być przede wszystkim prawidłowo zbilansowana, różnorodna i bogata w zdrowe produkty. Aby organizm rozwijał się i funkcjonował prawidłowo, dieta powinna być zbudowana w oparciu o piramidę żywieniową opracowaną przez IŻŻ.  Według niej podstawą zdrowia dziecka jest aktywność fizyczna. Niezwykle ważnym elementem diety dziecka są warzywa i owoce, które w miarę możliwości powinny znaleźć się w każdym posiłku. Lepiej jeśli dziecko częściej zjada warzywa niż owoce, ze względu na dużą zawartość cukrów. Dieta dziecka powinna zawierać także chude mięso, ryby, jaja oraz nasiona roślin strączkowych. Produkty zbożowe powinny pochodzić z pełnego przemiału. Zdrowa dieta dla dziecka to również odpowiednia ilość zdrowych tłuszczów. Najlepsze są tłuszcze roślinne, które obfitują w NNKT, niezbędne do prawidłowego funkcjonowania dziecięcego mózgu oraz serca.

Słodycze bardzo często pojawiają się w diecie dzieci. Niestety zawierają one duże ilości cukru oraz konserwantów i barwników. Słodkości negatywnie wpływają na zdrowie dziecka oraz przyczyniają się do nadwagi i otyłości. Takie przekąski powinny być ograniczone w diecie dziecka. Z powodzeniem można je zastąpić orzechami, suszonymi owocami, chipsami z warzyw i owoców czy koktajlami warzywno-owocowymi.

Bardzo dużo dzieci zamiast wody pije słodzone, kolorowe napoje. Najlepszym napojem dla dziecka jest woda. Bez dodatku cukrów i aromatów. Wiadomo,  że dzieci lubią, jak jedzenie czy picie są w różnych kolorach. Dobrym pomysłem na zabarwienie wody, będzie sok ze świeżo wyciśniętych owoców, np. pomarańczy, cytryny, malin czy jagód. Można również wrzucić kawałki owoców do butelki, którą dziecko zabiera do szkoły. Będzie to z pewnością atrakcyjny wizualnie napój i nie zaszkodzi zdrowiu dziecka. 

Dlaczego dzieci tyją?

Niestety już ponad 25% dzieci w naszym kraju jest otyłe lub ma znaczną nadwagę. Większość dzieci żywi się nieprawidłowo, czyli przyjmuje za dużo kalorii, cukru, tłuszczu a spożywa za mało witamin i innych składników pokarmowych. Przeciętna dieta dziecka w wieku szkolnym nie zawiera śniadania oraz ma za małą ilość posiłków. Brak regularnych posiłków sprzyja rozwojowi otyłości i nadwagi. Niejedzenie przez dziecko śniadań powoduje zaburzenia koncentracji, ospałość, wzmaga negatywne emocje. 

Przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci jest kilka, jednak do najważniejszych zalicza się niewłaściwa dieta. Często brakuje rzetelnych informacji na temat np. co powinno jeść dziecko w wieku szkolnym. Rodzice nie wiedzą, jak powinna wyglądać dieta ich dziecka. Często dają złapać się w pułapki producentów żywności i jeżeli coś jest oznakowane jako produkt dla dzieci, to kupują to bez wahania, bo są przekonani, że to dobry wybór. Niestety tak nie jest. Produkty dla dzieci są w większości pełne cukru, tłuszczów nasyconych i nie zawierają praktycznie  żadnych składników odżywczych. 

Jak ustrzec dziecko przed nadwagą?

Śmieciowa dieta fast food

Nadwaga i otyłość to problem ogromnej liczby dzieci i młodzieży w naszym kraju. Duże spożycie żywności typu fast food, nadmiar słodyczy w diecie, brak warzyw i owoców oraz odpowiedniej ilości wody, powoduje, że coraz więcej dzieci ma nadwagę. Niezależnie od wieku, w diecie dziecka powinny przeważać warzywa i owoce. Zdrowe zbilansowane posiłki pozwalają wyrobić w dziecku zdrowe nawyki żywieniowe, które pomogą zachować dobre zdrowie w przyszłości. 

Często rodzice nie mają czasu ani pomysłów na dania dla dzieci. Rozwiązaniem jest dieta pudełkowa, którą znajdziemy np. na stronie easydiet.pl. Wybierając program dla dzieci możemy zapewnić naszemu dziecku zdrowe, zbilansowane posiłki, które będą dostarczone wprost do domu. Dania w tym programie są odpowiednie dla dzieci w wieku szkolnym. Posiłki są zbilansowane, zróżnicowane i ich wartość kaloryczna jest dostosowana do potrzeb dziecka. Ponadto dziecko może zabrać je ze sobą do szkoły, ponieważ każdy posiłek jest zapakowany bardzo funkcjonalnie. 

Jeżeli dziecko będzie miało zapewnioną dobrą dietę, należy także nakłonić je do aktywności fizycznej. Warto wybrać zajęcia razem z dzieckiem. Może to być basen, taniec, jazda konno, spacer z rodzicami lub wycieczka rowerowa. Ważne żeby dziecko codziennie miało odpowiednią ilość ruchu. Aktywność fizyczna jest ważna szczególnie jeśli chodzi o dzieci z nadwagą i jest doskonałym uzupełnieniem diety dla dziecka z nadwagą.