Okres jesienno-zimowy często kojarzy się ze zmniejszoną odpornością naszego organizmu. Skutkuje to wzmożoną zachorowalnością. Jednym z czynników warunkujących odporność naszego organizmu jest sposób żywienia oraz tryb życia jaki prowadzimy. Prawidłowo skomponowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną i odpowiednią ilością odpoczynku pomaga wzmocnić system immunologiczny.

Układ odpornościowy jest jednym z „najinteligentniejszych” układów ludzkiego organizmu. To on każdego dnia dba o nasze zdrowie i walczy z niebezpiecznymi drobnoustrojami takimi jak: bakterie, grzyby i wirusy, które są absolutnie wszędzie – nie tylko w naszych domach i miejscach pracy, ale także na kartach płatniczych czy ekranach telefonów. Możesz wzmocnić swój układ odpornościowy, stosując się do kilku prostych rad. W diecie wzmacniającej odporność powinny się znaleźć warzywa i owoce, które obfitują w tzw. antyoksydanty (przeciwutleniacze). Są to głównie witaminy A, C i E, zawarte m.in. w marchwi, szpinaku, brokułach, pomidorach, papryce (zwłaszcza czerwonej), cytrusach oraz czarnych i czerwonych porzeczkach i truskawkach (także mrożonych). Pamiętaj o spożywaniu kiszonek – wzbogacenie codziennego jadłospisu w żywność zawierającą naturalne probiotyki to jeden z lepszych sposobów na zapewnienie sobie zdrowych jelit i wzmocnienie odporności.

W posiłkach przygotowywanych w cateringu EasyDiet znajdziecie wszystkie te składniki, pozytywnie wpływające na układ odpornościowy. Dania są różnorodne, bogate w warzywa i owoce. Co zatem robić, żeby uniknąć jesienno-zimowych chorób?

1. Sięgaj po produkty fermentowane (kiszonki oraz fermentowane produkty mleczne: (maślanka, kefir), warzywa i owoce sezonowe (np. czosnek, burak, dynia, marchew, cebula) oraz imbir, miód czy orzechy.

2. Pij odpowiednią dla Ciebie ilość płynów w ciągu dnia: woda mineralna, herbaty ziołowe, świeże soki.

3. Chłodne dni nie zachęcają do uprawiania sportu, jednak mimo wszystko nie warto rezygnować z aktywności fizycznej. Nawet gdy aura za oknem temu nie sprzyja warto wybrać się na spacer, przejażdżkę rowerem lub pobiegać. Sport pomaga wzmocnić odporność, a także zwalczyć stres, który bardzo często powoduje obniżenie odporności.

4. Brak snu to również jeden z powodów dla których nasza odporność spada. Jest to związane z tym, że organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na zregenerowanie się. Dorosły człowiek potrzebuje ok. 8 godzin snu na dobę. Warto zatem wcześniej chodzić spać, a także zadbać o spokojny i komfortowy sen, np. poprzez wyłączenie lub wyciszenie urządzeń elektronicznych.

5. Witamina D odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni, kości, zębów, układu nerwowego, zapobiega chorobom serca, nadciśnieniu, cukrzycy, tłumi objawy alergii i astmy, a także korzystnie wpływa na sprawność układu odpornościowego. Warto zatem w tym okresie, po konsultacji z lekarzem, suplementować witaminę D.

6. Ogranicz używki – alkohol i papierosy zmniejszają wchłanialność witamin (głównie witaminy C) oraz mikroelementów, które wzmacniają nasze siły obronne. Chociaż rzucenie palenia jest trudne, na pewno warto choćby ograniczyć liczbę wypalanych papierosów.

7. Prawidłowa higiena: pamiętaj, żeby zminimalizować ryzyko infekcji w okresie wiosennym należy przestrzegać podstawowych zasad higieny: częste mycie rąk, unikanie bliskiego kontaktu z osobami z gorączką lub kaszlem, unikanie dużych zgromadzeń ludzi, dbanie o higienę miejsc pracy. Jeśli chcesz zadbać o odpowiednie żywienie, zachęcamy do skorzystania z naszego cateringu EasyDiet. Oferujemy zbilansowane i smaczne posiłki, przygotowywane specjalnie dla Ciebie.